Gå till innehåll
Svenska Konståkningsförbundet
Svenska Konståkningsförbundet

För skolor

Att lära sig åka skridskor ska vara roligt, tryggt och utvecklande! Vi vet att det kan vara en utmaning att undervisa i skridskoåkning, och därför har vi tagit fram ett pedagogiskt stöd som inspirerar både elever och vuxna att upptäcka glädjen på isen.

Tillsammans med RF Rörelsesatsning i skolan har vi tagit fram materialet Is i skolan för att göra konståkning och skridskoåkning mer tillgängligt för skolor. Med filmer och instruerande texter samlat på en digital plattform blir det enkelt för lärare och fritidspedagoger att hålla i skridskopass som är både roliga och utvecklande. Här finns övningar och lekar för att varje ispass ska kännas meningsfullt och stimulerande – precis som på en vanlig idrottslektion.

Is i skolan är kostnadsfritt men för att kunna använda sig av det behöver du som lärare skapa ett konto i plattformen.


Våra mål med satsningen:

  • Ge lärare praktiska tips och färdiga övningar.
  • Skapa trygghet och rörelseglädje för alla elever – oavsett nivå.
  • Inspirera till en positiv syn på vinteraktiviteter.
  • Låta barnen upptäcka konståkningens magi till musik.

I kursplanen kan vi koppla följande centrala innehåll till vårt material:

Åk 3

Rörelse

  • Motoriska grundformer med och utan olika redskap. Deras sammansatta former.
  • Lekar och andra enkla rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
  • Takt och rytm i enkla danser och rörelser till musik.

Friluftsliv och utevistelse

  • Utforskande av möjligheter till och genomförande av vistelse, lekar och rörel­ser i natur- och utemiljö.

Åk 4-6

Rörelse

  • Sammansatta motoriska grundformer med och utan olika redskap.
  • Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
  • Takt och rytm i danser och i rörelser till musik.
  • Grundläggande träningslära: pulshöjande rörelser samt koordinations-, styrke- och rörlighetsövningar.

Friluftsliv och utevistelse

  • Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.

Åk 7-9

Rörelse

  • Komplexa rörelser i lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inom­hus och utomhus.
  • Olika former av dans samt skapande av rörelse- och träningsprogram till mu­sik, takt och rytm.

Friluftsliv och utevistelse

  • Planering och genomförande av friluftsaktiviteter i skilda miljöer under oli­ka årstider.

Hälsa och levnadsvanor

  • Undersökande av möjligheter till daglig rörelse i närmiljön.
  • Säkerhet och hänsynstagande i samband med olika aktiviteter.

Tips till lärare

Planera lektionen med övningar och lekar så att skridskotillfället känns meningsfullt och stimulerande. Precis som ni gör på vanliga idrottslektioner.

  • Planera ett spann med övningar då barnen sannolikt kommer att vara på ojämn nivå.
  • Variera mönster.
  • Använd material som t.ex. koner, bollar, rockringar, ärtpåsar etc. för att bygga hinderbanor och stimulera till ännu mer rörelse på isen.
  • Bryt av med gemensamma lekar.
  • Hur kan barn öva på olika nivåer samtidigt?
    • Anpassa sträckan för övningen – längre sträcka/större cirkel för barn som åker fortare.
    • Anpassa övningen – lägg t.ex. till armrörelser för barn som har lätt för övningen.
    • Cirkel är ofta en bra början. Då har du som lärare lätt att se alla barn.B örja med att stå stilla på cirkeln och röra er in till och ut från mittpunkten. Då samlas barnen på ett naturligt sätt ofta och det är lätt att göra sig hörd och hjälpa barnen. Du får snabbt en överblick vad barnen klarar av och samma övningar kan sedan genomföras med fart på cirkel, på linje eller runt hela banan.

Publicerad: 2022-12-20

Senast uppdaterad: 2025-09-15

Samarbetspartners