Hoppa till sidans innehåll
Foto: Maria Jangbro

Josefin Taljegård: Om att förbereda sig inför OS

15 FEB 2022 08:38
Hur förbereder sig en olympier för OS? Vi har frågat Josefin Taljegård...
  • Uppdaterad: 15 FEB 2022 08:38

Mina bästa förberedelser inför OS...

- Eftersom det största hindret mellan mig och OS varit risken att få Covid 19 har jag isolerat mig i familjens husbil. Jag har också sett till att träna smart så att jag får ut så mycket av varje pass som möjligt utan att bli helt nedtränad. Jag har jobbat mycket med digitala möten på isen med Maria Taljegård och Nikolai Morozov för att tekniken ska bli perfekt. Jag har också kört också en hel del program, både uppdelat i delar och hela program, detta för att jag ska ha bra självförtroende när det kommer till min programkondition och för att jag ska kunna fokusera på detaljerna även i slutet av åken. 

Det här äter jag helst när jag laddar...

- Min tränare och fysio Malin har varit så snäll och levererat mat till mig i husbilen som hon och hennes man Alexander lagat till mig.  Jag försöker äta så blandat som möjligt; kokta grönsaker, någon form av kött/kyckling och potatis eller ris. När det närmar sig tävling kommer jag troligen att äta mer pasta. God vaniljyoghurt till efterrätt och cola när jag känner för det. 

Det här har jag tränat mest på...

- Jag har tränat på allt som jag har i programmen; hopp, steg, piruetter och koreografi- det finns viktiga poäng att hämta överallt. Under de veckor som gått från det att jag fick reda på att jag blivit uttagen till att jag åkte till Peking, så har jag även tränat på andra saker. Svåra hoppkombinationer och annorlunda ingångar är både roligt för mig eftersom jag gillar att variera min träning, men det gör också att allt känns lättare när jag väl åker programmet sedan med ”enklare” hopp med mina vanliga ingångar.  

Så här har jag laddat och laddar mentalt...

- På hemmaplan har jag fokuserar på annat; skolarbete, filmer, telefonsamtal med mina vänner osv. Jag har inte velat börja tagga inför tävling för tidigt, jag vill inte att all energi ska hinna ta slut. När jag väl tänkt på OS har jag försökt göra det med en positiv attityd för att få en god känsla. Jag har tänkt på hur lyckligt lottad jag är som har den här möjligheten och på alla fina meddelanden jag fått från fans och bekanta som ser framemot att se mig på OS. Jag har tänkt på hur roligt det kommer att bli att stå på isen i den fina arenan och ge allt. Visualisering är också en viktig del av min uppladdning- jag har föreställt mig själv åka i Peking; sett domarna och publiken, känt hur jag spänner och slappnar av musklerna när jag "hoppar" och hört musiken och applåderna på läktaren.

Det här fokuserar jag på när jag går in på isen i OS- arenan och ska tävla...

- Jag kommer att fokusera på att njuta av tiden jag har på den olympiska isen. Jag kan bara göra mitt bästa och jag vet att jag har gjort allt jag kan för att förbereda mig och jag får bara intala mig själv att slappna av och fokusera på ett moment i taget, samtidigt som mitt mål är att underhålla alla som tittar på mitt program. 

Skribent: Anna Sundkvist
E-post: Adressen Gömd

Postadress:
Svenska Konståkningsförbundet
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Idrottens Hus, Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086996000
Fax: 086996429
E-post: This is a mailto link