Hoppa till sidans innehåll
Emilie Billow (t.v) och Åsa Nordback (t.h)

Artikelserie: Peking 2022 - Emilie Billow och Åsa Nordback om ett OS från andra sidan sargen

06 APR 2022 10:17
Två svenskar med viktiga bedömningsroller fanns på plats när konståkningen avgjordes vid OS i Peking, Emilie Billow och Åsa Nordback. I del 3 i vår artikelserie om OS i Peking berättar de om ett OS från andra sidan sargen.
  • Uppdaterad: 06 APR 2022 10:17

Två svenskar med viktiga bedömningsroller fanns på plats när konståkningen avgjordes vid OS i Peking, Emilie Billow och Åsa Nordback. Och med en massiv mediecirkus kring fixstjärnan Kamila Valievas dopningshistoria, tuffa covidregler och ett positivt PCR-test blev tävlingarna en ovanlig upplevelse.  

Åsa Nordback, som har en lång och gedigen internationell mästerskapsdomarkarriär bakom sig, dömde i herrarnas tävling. Domarnas uppgift är att kvalitetsbedöma hopp, piruetter och andra tekniska moment som konståkarna utför i sina program. Domarpanelen sätter också konstnärliga poäng, så kallade programkomponenter, som ofta får en viktig betydelse för slutresultatet.  Att hon skulle få döma stod klart i september 2021 när den internationella skridskounionen, ISU, lottade fram vilka länder som skulle få skicka domare till OS. 

- Jag hade ju längtat efter detta länge, och hoppats att det skulle bli verklighet. När jag blev uttagen var det nästan en lättnad, men också mycket stolthet, säger Åsa Nordback.

Emilie Billow var uttagen av ISU för att leda den tekniska panelen i damtävlingen. I korthet kan man säga att panelen bestämmer vad åkarna har gjort på isen och med vilken svårighetsgrad. I uppdraget ingår till exempel att noggrant granska om hopp är fullroterade och om de hoppats upp från rätt skär. Besluten kan ha avgörande betydelse för resultatet, och att bli uttagen av Internationella Skridskounionen (ISU) till OS-panelen brukar ses som mycket prestigefyllt. Emilie Billow fick samma förtroende vid VM i Stockholm i mars förra året, men Peking-OS var hennes första olympiad.  

Om tiden i Peking sammanfattar Emilie Billow som ett intensivt minne för livet. Men ett positivt covidtest för Emilie dagarna innan tävlingsstart var nära att förstöra allt.  

- Det var förstås frustrerande, för jag hade inga symtom. Naturligtvis blev jag förvånad. Jag ville bara komma tillbaka så fort som möjligt, säger Emilie Billow. 

Både hon och Åsa Nordback missade att få döma EM i Tallinn i januari just på grund av positiva covidtest. 

- Det var en riktig emotionell berg- och dalbana. Det var förstås mycket värre för idrottarna som offrar så mycket för detta. Men jag pendlade verkligen mellan hopp och förtvivlan under sista tiden före avresan till Peking, säger Åsa Nordback.

Det Åsa syftade på var att alla var tvungna att lämna fyra negativa PCR-tester på hemmaplan inför OS. Väl på plats i Peking var det PCR-tester varje dag. Emilie Billow anlände på onsdagen, och på fredagen inträffade mardrömmen. Hon fick omedelbart fick flytta till ett isoleringshotell. 

- Tack och lov hade jag en lånad telefon med kinesiskt abonnemang, så jag kunde surfa på nätet med den. Men jag fick tiden att gå genom att ringa till familj och vänner, träna, gå fram och tillbaka, läsa. Jag kunde ha möten med den tekniska panelen på Zoom, men jag kunde inte vara med och döma lagtävlingen.  

Efter en tung vecka kunde Emilie Billow med tre negativa tester återvända till tävlingsbubblan.  

- Det krävdes en hel del styrka för att gå igenom allt det där. Mätinstrumenten i Kina verkade vara mer känsliga än de vi är vana vid. Mina värden gick upp och ned, jag lämnade några negativa test och sen något positivt. Men till slut gick det vägen, och det är jag oerhört glad för. Inför tävlingen hade jag ju inte träffat en människa på tre veckor, och gett upp en massa saker som jag normalt sett gör. Därför var det fantastiskt att få komma tillbaka.   

Åsa Nordback hade en osäker och annorlunda uppladdning med flera covidtester och ännu en domarlottning innan hon till slut fick döma den fantastiska herrtävlingen.

- Ungefär 45 minuter innan tävlingen började lottades det vilka av oss domare på plats som skulle få chansen att döma kortprogrammet. Jag ville så otroligt gärna döma och när jag blev inlottad blev jag alldeles lugn. Äntligen var det dags. Det är alltid en mäktig upplevelse att ta plats vid sargen vid ett mästerskap och denna gång var inget undantag även om det var en lite underlig känsla med så lite publik på plats. Detta var mitt första OS och jag kände mig väldigt priviligierad att få sitta på bästa plats, säger Åsa Nordback.

- Herrtävlingen var fantastisk och särskilt kortprogramstävlingen höll oerhört hög klass med många suveräna program och få missar. Jag kände mig väldigt fokuserad och är nöjd med min insats. Jag fick också sätta en 10:a vilket jag bara gjort ett par gånger tidigare. Tävlingen tog slut alldeles för fort. Jag lottades även in att döma friåkningen men nu i efterhand är det just kortprogramstävlingen som är mitt starkaste minne.

Men bland kvinnorna hade en annan enorm nyhet briserat under OS. Den 15-åriga storfavoriten Kamila Valieva från Ryssland hade testat positivt för en otillåten hjärtmedicin. Trots det fick hon tävla i damtävlingen, där Emilie Billow ledde den tekniska panelen.  

- Det var otroligt många fotografer och tv-reportrar på träningarna och på tävlingen. Och förstås många rykten i sociala medier som skapade ett ännu större intresse för tävlingen. Det var speciellt. Men det påverkade överhuvudtaget inte panelarbetet. Alla var professionella, säger Emilie Billow. 

- Jag läste betydligt mindre på sociala medier den här gången. Dels för att vi var i Kina, där det egentligen bara var möjligt att surfa på nätet i ishallen. Dels för att jag ville känna mig mer neutral. Vi pratade mycket i panelen om att vi var där för att döma det som hände på isen, inte vad som hänt innan. Sedan såg vi tre i panelen också till att egentligen bara umgås i vår lilla bubbla. 

Samtidigt kunde hon glädjas åt att bli första OS-svensk i historien i en teknisk panel i konståkning.  

- Det var förstås en stor ära. Att vara där på plats var en fantastisk och unik upplevelse, även om tävlingarna avgjordes med en mycket liten publik, som dessutom nästan var helt tyst. 

Var det någon skillnad i hur ni arbetade som panel?  

- Bara att vi var på otroligt många träningar innan tävlingen, vilket gjorde att vi var väl förberedda. Det kändes förstås extra stort när man blev presenterad för publiken inför tävlingen. Men när vi satt i stolarna och dömde på tävlingen var det samma arbete som vanligt. Då kände jag inte att det var OS. 

- Det var såklart också en ynnest att döma världens allra bästa åkare. Men man märkte i kortprogrammet att det var en hel del nerver inblandade, för det var inte så många som presterade säsongs- eller personbästa. I friåkningen var känslan som helhet att fler lyckades bättre med sina program.  

Du har nu dömt det finaste och bästa man kan döma i konståkningsvärlden. Vad mer finns att uppnå?  

- För mig är det viktiga inte att nå toppen, jag vill vara en del av konståkningens utveckling. Det handlar ju inte om mig utan om åkarna. Men visst har det varit en enorm erfarenhet att prestera på den här nivån.  

- Detta var nog den svåraste tävlingen jag har dömt hittills, därför att man vet att det är så viktigt att resultatet blir rätt. Den som vinner blir olympisk mästare, och det är en enormt noggrann mediebevakning. Men jag är oerhört nöjd och stolt över vårt jobb, säger Emilie Billow.  


E-post: Adressen Gömd

Postadress:
Svenska Konståkningsförbundet
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Idrottens Hus, Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086996000
Fax: 086996429
E-post: This is a mailto link