Hoppa till sidans innehåll

Matnyttiga tips för ungdomar

25 FEB 2011 10:35
Kropp och knopp behöver energi. För den som idrottar är det lika viktigt att äta rätt som att träna rätt. Den nya boken Bra mat för unga idrottare vänder sig till ungdomar och visar hur mat fungerar i kroppen och varför det är bra att äta olika sorters mat. Inkluderar flera nyttiga och smarriga recept!
  • Skapad: 25 FEB 2011 10:35

 

Bra mat för unga idrottare vänder sig till 11-15 åringar och visar hur mat fungerar i kroppen och varför det är bra att äta olika sorters mat. Häftet innehåller många tips på vad man kan äta före, under och efter träning och tävling. De finns också flera enkla, nyttiga och smarriga recept som hjälper ungdomarna att själva ta ansvar för vad de äter.


Pedagogiska tips!
På www.sisuidrottsutbildarna.se/pedagogiskttorg finns pedagogiska stödmaterial för dig som utbildar andra inom området kost. Där hittar du bland annat en lärgruppsplan, pdf:er, bildspel och filmer.

Delar av Riksidrottsförbundets kostpolicy (antogs 2009) berör särskilt barn och ungdomar. Bra mat för unga idrottare är till hjälp för dig som vill stötta ungdomar till goda matvanor och följa policyns uppmaningar:
- Föreningar och förbund ska intensifiera informationen till utövare, idrottsföräldrar och ledare om matvanornas betydelse med bland annat konkreta tips och råd. - Föreningar och förbund ska beakta matvanornas betydelse i sin verksamhet särskilt vid tävlingar och läger.

För att beställa boken, klicka här. 

 

Skribent: Linda Stenström

Postadress:
Svenska Konståkningsförbundet
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Idrottens Hus, Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086996000
Fax: 086996429
E-post: This is a mailto link